در اینجا تمام ویژگی های جدید اندروید ۱۵ آورده شده است

در اینجا تمام ویژگی های جدید اندروید ۱۵ آورده شده است

اندروید 15 سرانجام به پروژه متن باز اندروید منتقل شد، به این معنی که کاربران می‌توانند به زودی انتظار داشته باشند که سازندگان دستگاه‌ها به روزرسانی پایدار اندروید ۱۵ را ارائه دهند. اندروید 15 در ماه اکتبر برای پیکسل‌ها عرضه می‌شود و در کنار ویژگی‌های مفید جدید، پیشرفت‌های زیادی را در بخش امنیتی به همراه دارد. اگر نمی‌توانید با اطلاعیه‌های ویژگی‌ها همراه شوید، در ایدوتک فهرستی جامع از همه ویژگی‌های جدید اندروید 15 وجود دارد.

از آنجایی که گوگل برای انتشار یک ویژگی پس از اعلام زمان طولانی طول می‌کشد، و گاهی اوقات ویژگی‌ها با استفاده از سوئیچ‌های سمت سرور فعال می‌شوند، برای جلوگیری از سردرگمی، این لیست را به ویژگی‌هایی که اکنون در اندروید 15 در دسترس هستند و به زودی ارائه می‌شوند، تقسیم کرده ایم. در اینجا ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌توانید همین الان در اندروید ۱۵ امتحان کنید.

ویژگی اندروید 15

1. فضای خصوصی Private Space

«فضای خصوصی» یکی از ویژگی‌های موجود با به‌روزرسانی Android ۱۵ Beta ۲ بود. این به نوعی یک خزانه خصوصی برای برنامه‌های شماست که نمی‌خواهید دیگران به آن نگاه کنند. این ویژگی با ایجاد یک نمایه فضای خصوصی جداگانه در دستگاه شما کار می‌کند تا برنامه‌های حساس شما را پنهان کند. این نمایه تا زمانی که گوشی قفل باشد، متوقف می‌شود.

Private Space Android 15

برای استفاده از آن باید با مراجعه به تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی > فضای خصوصی، این ویژگی را فعال کنید. هنگامی که آن را تنظیم کردید، یک بخش Private Space جداگانه در راه‌انداز برنامه خواهید دید. فقط با احراز هویت بیومتریک یا رمز عبور قابل دسترسی است. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی می‌توانید به راهنمای اختصاصی ما در مورد آن مراجعه کنید.

2. اطلاع رسانی Cooldown

Cooldown اعلان یکی از بهترین موارد اضافه شده به Android در سال‌های اخیر است. دریافت چندین نوتیفیکیشن از یک برنامه به طور همزمان منجر به صدای زنگ اعلان‌های مداوم می‌شود که می‌تواند به شدت آزاردهنده باشد. برای مقابله با این موضوع، Cooldown اعلان به تدریج صدای اعلان‌های بعدی را که از برنامه دریافت می‌کنید کاهش می‌دهد.

Enable or disable notification cooldown

این ویژگی را می‌توانید با رفتن به تنظیمات -> اعلان‌ها -> خنک‌سازی اعلان فعال کنید. سپس می‌توانید از میان سه گزینه استفاده کنید: برای همه اعلان‌ها اعمال شود، برای مکالمه اعمال شود، و از خنک شدن اعلان استفاده نکنید. اگر می‌خواهید آن را بررسی کنید، راهنمای اختصاصی در مورد نحوه استفاده از خنک‌سازی اعلان‌ها داریم.

3. صفحه کلید جدید و گزینه‌های روشنایی Haptics

دیگر برای خاموش کردن لرزش‌های فشار کلید در تنظیمات صفحه کلید یک صفحه کلید شخص ثالث دست و پنجه نرم نکنید. اندروید ۱۵ یک جابجایی اضافه می‌کند تا به کاربران اجازه دهد لرزش‌های صفحه کلید را خاموش کنند. اگرچه ممکن است این ویژگی بزرگ به نظر نرسد، اما بهبود کیفیت زندگی بسیار خوبی است زیرا اکثر صفحه کلیدهای شخص ثالث اندروید به طور پیش فرض لرزش فشار کلید را فعال کرده اند.

Keyboard Vibration Toggle

4. ارتعاشات سفارشی برای کانال‌های اطلاع‌رسانی

راه دیگری که اندروید ۱۵ اعلان‌ها را بهبود می‌بخشد این است که به شما امکان می‌دهد سبک‌های ارتعاش سفارشی را برای کانال‌های اعلان تنظیم کنید. به این ترتیب، می‌توانید سبک‌های لرزش جداگانه‌ای برای اعلان‌های مختلف داشته باشید که از یک برنامه منفرد می‌آیند و تشخیص اینکه کدام اعلان را فقط از بخش لمسی دریافت کرده‌اید آسان می‌کند.

5. Split Screen App Pairs

گوگل بالاخره به دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ و تاشو با ویژگی جدیدی به نام جفت‌های برنامه توجه می‌کند. این به شما امکان می‌دهد میان‌بری از دو جفت برنامه را ایجاد و اضافه کنید که می‌خواهید در یک صفحه تقسیم‌شده راه‌اندازی کنید. این بسیار مفید است زیرا لازم نیست دو برنامه را به صورت جداگانه اجرا کنید و سپس آن‌ها را در کنار یکدیگر مرتب کنید

Split Screen App Pairs

The feature was already available for Samsung and some other foldable devices. I don’t know why it took Android so long to add it but I am glad it is finally here.

6. Continue Using Apps on Fold

هنوز هم ما را شگفت‌زده می‌کند که Pixel Fold فاقد یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های یک تاشو است، یعنی زمانی که نمایشگر اصلی گوشی تا شود، یک برنامه جابجا می‌شود و روی نمایشگر بیرونی کار می‌کند.

میشال رحمان، متخصص اندروید، اولین بار این ویژگی را در اندروید ۱۴ QPR1 بتای ۱ مشاهده کرد، اما تا قبل از اندروید ۱۵ DP1 هرگز شاهد ذکر آن نبودیم.

در اینجا اولین نگاهی به ویژگی جدید «swipe up to continue» داریم که به Pixel Fold می‌آید!

Android ۱۵ DP1 تنظیمات «ادامه استفاده از برنامه‌ها در حالت تاشو» را بازگرداند که به شما امکان می‌دهد پس از تا کردن گوشی، زمان انتقال برنامه‌ها را از صفحه داخلی به صفحه پوششی انتخاب کنید.

همچنین برای Pixel Fold یک «Swipe up to continue» در دست اجراست که در حال حاضر در دسترس نیست. پس از فعال شدن، کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به سمت بالا روی صفحه جلو، دستگاه را بسته و از جایی که کار را متوقف کرده‌اند، ادامه دهند.

متأسفانه، کاربران Pixel Fold باید کمی بیشتر منتظر بمانند تا آن را تجربه کنند، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا این ویژگی در کاهش ویژگی بعدی یا انتشار پایدار اندروید ۱۵ وارد می‌شود یا خیر.

7. Bluetooth Quick Setting Tile

یکی از موارد اساسی که در دکمه تنظیمات سریع بلوتوث در دستگاه‌های پیکسل وجود نداشت، منوی بازشو شبیه به تنظیمات سریع Wi-Fi بود. این ویژگی در Android ۱۴ QPR ۳ Beta ۱ معرفی شد، بنابراین به خودی خود یک ویژگی جدید نیست.

Here’s a first look at the new “swipe up to continue” feature coming to the Pixel Fold!

Bluetooth Auto Turn On

8. New Volume Panel

پانل ولوم گسترش یافته نیز طراحی اصلاح شده است. اکنون دارای لغزنده‌های ضخیم‌تر و برجسته‌تر است که به صورت افقی قرار گرفته اند. این باعث می‌شود آن‌ها در دسترس و راحت‌تر خوانده شوند. همچنین می‌توانید از اینجا به تنظیمات بروید یا منبع صوتی دستگاه را تغییر دهید.

Here Are All the New Features in Android 15

9. Screen Record a Single App

باز هم، یک ویژگی کاملاً جدید نیست زیرا از نظر فنی یک ویژگی Android 14 است و به Android 14 QPR3 Beta 1 اضافه شده است، اما اینجا در Android 15 است.

برای کسانی که نمی‌دانند، قبلاً می‌توانستید فقط کل صفحه را ضبط کنید که به معنای نمایش اطلاعات غیر ضروری است. با این حال، با گزینه “A single app” در منوی ضبط صفحه، اکنون می توانید فقط برنامه ای را که می خواهید ضبط کنید ضبط کنید.

New Screen Recorder feature - Android 15 features

برای کسانی که کنجکاو هستند وقتی می‌خواهید به برنامه‌های دیگر بروید، چه اتفاقی می‌افتد، این ویژگی تا زمانی که برنامه در حال ضبط در برنامه‌های اخیر فعال است، به ضبط ادامه می‌دهد. حذف برنامه‌ها از نمای چند وظیفه‌ای باعث توقف ضبط می‌شود.

10. تشخیص ضبط صفحه

به عنوان یک معیار جدید حریم خصوصی، Android ۱۵ قرار است تشخیص ضبط صفحه را اضافه کند. این به برنامه‌ها اطلاع می‌دهد که ضبط‌کننده صفحه فعال است یا نه و می‌توانند اقدامات لازم را برای محافظت از حریم خصوصی کاربر انجام دهند. حتی اگر بخواهند می‌توانند این ویژگی را مسدود کنند. من می‌توانم برنامه‌های بانکی را ببینم و کیف پول‌های دیجیتال می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

اندروید ۱۵ همچنین اطلاعات حساسی مانند OTPهای پیام، نام‌های کاربری، اعتبارنامه‌ها و جزئیات کارت اعتباری را در صورت فعال بودن اشتراک‌گذاری صفحه پنهان می‌کند. این کار از قرار گرفتن اطلاعات شما در دستان اشتباه جلوگیری می‌کند.

11. New Easter Egg

اگر اهل فن هستید، ممکن است قبلاً بدانید که Android ۱۵ به صورت داخلی با اسم رمز Vanilla Ice Cream است. هر نسخه جدید سیستم عامل یک نسخه اندروید جدید Easter Egg را به ارمغان می‌آورد. اندروید ۱۵ نیز دارای یکی است، اما کاملاً جدید نیست. این همان اندروید ۱۴ است، اما به صورت عمودی ورق خورده است تا شبیه یک V باشد. کیک وارونه وارونه شده است.

Android 15 Easter Egg

12. App Archiving

همانطور که از نامش پیداست، بایگانی برنامه ها، قابلیتی شبیه به دانلود کردن اپلیکیشن‌ها در iOS است. مدتی است که در کد اندروید وجود دارد و این ویژگی در نهایت در پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید ۱۵ فعال شد. بایگانی برنامه فضای ذخیره‌سازی برنامه را کاهش می‌دهد و در عین حال جلسه ورود و داده‌های مهم شما را در برنامه حفظ می‌کند.

App Archive feature Android 15 DP2

برای آزمایش این ویژگی، برنامه‌ای را بایگانی کردیم که ۱۰۷ مگابایت فضا اشغال کرد و پس از آن حجم آن به تقریباً ۳۴ مگابایت کاهش یافت. هنگامی که یک برنامه بایگانی شد، لیست برنامه آن در راه‌انداز باقی می‌ماند. ضربه زدن روی برنامه می‌تواند به شما در بازیابی آن کمک کند. علاوه بر این، می‌توانید به صفحه برنامه در تنظیمات بروید و روی Restore ضربه بزنید.

13. به اشتراک‌گذاری صدا

Android ۱۵ Developer Preview ۲ یک ویژگی «اشتراک‌گذاری صدا» را اضافه کرد که می‌توانید آن را در بخش دستگاه‌های متصل در تنظیمات پیدا کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا چندین هدفون را که از صدای بلوتوث LE پشتیبانی می‌کنند وصل کنید و به طور همزمان در دستگاه‌های بلوتوث بیشتری به صدا گوش دهید.

Android 15 Audio Sharing

 

14. HD Video in “Device as Webcam” Feature

Android 15 DP2 HQ Webcam

نسخه‌های اخیر اندروید ۱۴ QPR امکان استفاده از دستگاه‌های اندرویدی خود را به‌عنوان وب‌کم اضافه کرده است، و در حالی که این یک ویژگی عالی است، کیفیت کلی ویدیو هنگام اتصال به دوربین گوشی به ۷۲۰p محدود شده است. این در جدیدترین اندروید ۱۵ DP تغییر می‌کند زیرا اکنون می‌توانید نماد «HQ» را پیدا کنید که می‌توانید آن را فعال کنید تا از دوربین اندروید خود در حد کامل استفاده کنید.

15. ویژگی‌های جدید Health Connect

برای کسانی که اطلاع ندارند،  Health Connect به همه برنامه‌های تناسب اندام کمک می‌کند مجموعه داده‌های مختلف را همگام‌سازی کنند تا کاربر مجبور نباشد هر بار که به یک برنامه تناسب اندام جدید می‌رود، داده‌ها را به صورت دستی وارد کند. Android ۱۵ دارای یک ماژول سلامت Android به‌روزرسانی شده است و از انواع داده‌های بیشتری در Health Connect مانند Fitness، Nutrition و غیره پشتیبانی می‌کند.

16. Default Wallet app

default wallet app

Google یک گزینه برنامه پیش‌فرض جدید را برای برنامه Wallet در تنظیمات اضافه کرد که با استفاده از آن کاربران اکنون می‌توانند اولویت پیش‌فرض خود را برای برنامه Wallet تنظیم کنند. در Pixels، برنامه پیش‌فرض روی Google Wallet تنظیم شده است و چون یک ویژگی جدید است، در حال حاضر تعداد زیادی از برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های کیف پول پیش‌فرض تنظیم نمی‌شوند.

17. Better Wi-Fi Network Privacy

Allow WEP

Android 15 Beta 1 میزبان یک تغییر شبکه WEP جدید در تنظیمات برگزیده شبکه با یک متن هشدار است: «WEP یک پروتکل امنیتی قدیمی‌تر است که امنیت کمتری دارد». علاوه بر این، اکنون وقتی به تنظیمات شبکه Wi-Fi می روید، یک گزینه حفظ حریم خصوصی وجود دارد. این شامل دو دکمه رادیویی برای انتخاب بین «استفاده از MAC تصادفی» و «استفاده از MAC دستگاه» است، در کنار یک دکمه «ارسال نام دستگاه» که اگر نمی‌خواهید نام دستگاهتان را در شبکه ارسال کنید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

18. New Cellular Network Security Options

Require Encryption

اندروید 15 دارای دو ضامن جدید در تنظیمات بیشتر حریم خصوصی است. گزینه اول به اندروید اجازه می دهد اگر شبکه تلفن همراه شما ناامن است یا اگر IMEI گوشی شما را ضبط می کند، اعلان های امنیتی برای شما ارسال کند. گزینه دوم ضامن رمزگذاری Require است که کاملاً توضیحی است.

19. پیش نمایش و دسته بندی ویجت غنی

با شروع اندروید 15، ویجت ها از پیش نمایش های تولید شده پشتیبانی می شوند. این امکان دسترسی از راه دور به صفحه ویجت را فراهم می کند تا پیش نمایشی از نحوه ظاهر آن با محتوای دستگاه شما نشان دهد. اساسا، یک ویجت گالری می‌تواند عکس‌های دستگاه شما را به‌جای تصویر نگهدارنده در صفحه ابزارک‌ها نشان دهد.

Android 15 Beta 2 Rick Widget preview

صفحه ابزارک‌ها همچنین ویجت‌هایی را در بالا پیشنهاد می‌کند که به سه دسته تقسیم می‌شوند: موارد ضروری، اجتماعی، و سرگرمی. این پیشنهادات پس از هر بازدید تغییر می‌کند، اما مرتب‌سازی ابزارک‌های برنامه را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

20. اتصال پیام ماهواره ای

گوگل قابلیت اتصال ماهواره ای خود را برای اندروید بهبود می بخشد. به‌روزرسانی جدید، عناصر رابط کاربری را در کنار پشتیبانی از برنامه پیامک و فراپیام برای ارسال و دریافت پیام، به این ویژگی اضافه می‌کند. برنامه‌های پیام‌رسان RCS مانند Google Messages نیز در آینده از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد.

Android 15 DP2 Satellite Messaging

سایر برنامه‌های موجود در تلفن شما نیز از اینکه چرا خدمات شبکه کامل در حال حاضر در دسترس نیست، آگاه‌تر خواهند بود.

21. اشاره پیش‌فرض برگشت پیش‌فرض

حرکت پیشگویانه بازگشت یک ویژگی جدید برای اندروید نیست. اما در نسخه های قبلی تحت گزینه های Developer مدفون بود. آخرین بتا یک انیمیشن جدید معرفی کرد و بتای دوم آن را به طور پیش‌فرض روی سیستم اعمال کرد. اکنون می‌توانید با کشیدن انگشت از کناری برای بازگشت به صفحه آخر، نگاهی به آخرین صفحه داشته باشید.

Predictive Back Gesture in Android 15

این یک افزودنی جزئی است اما در استفاده عمومی عالی به نظر می رسد. این به برنامه‌ها و سرویس‌های Google محدود می‌شود، اما امیدواریم که برنامه‌های شخص ثالث آن را به زودی پس از انتشار Android 15s اعمال کنند.

22. تشخیص سرقت

دزدیده شدن تلفن شما و افتادن تمام اطلاعات شما به دست افراد نادرست، بدترین کابوس همه است. اندروید ویژگی جدیدی را در بتا 2 اضافه می کند تا از این اتفاق جلوگیری کند. به آن «تشخیص سرقت» می‌گویند و همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی تلفن شما به سرقت رفته است و دستگاه شما را به‌طور خودکار قفل کند.

Theft Detection in Android

از سنسورها و مدل‌های روی دستگاه استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که تلفن شما از دستان شما ربوده شده است. تلفن قفل می‌شود، حتی اگر در حالت قفل نبودن هنگام استفاده از آن باشد. این کار امنیت دستگاه را افزایش می‌دهد و زمان کافی برای پیدا کردن دستگاه یا پاک کردن داده‌های خود با استفاده از Find My Device به شما می‌دهد.

23. Better Passkey Management

New passkey experience

Google ورود به سیستم از طریق Passkeys را در Android 15 Beta 3 کمی ساده‌تر کرده است. وقتی Passkey را فراخوانی می‌کنید، فقط باید با یک اعلان تعامل داشته باشید تا با دو فرمان قبلی. همچنین، اگر به‌طور تصادفی کلید عبور را رد کنید، همچنان در Gboard و مدیر اعتبارنامه نمایش داده می‌شود.

24. بلوتوث را خودکار روشن کنید

این ویژگی، در عین اینکه مستقل است، به آخرین پیشرفت‌ها در Find My Network مربوط می‌شود. گوگل تجربه جدید Find My Device را با قابلیت تعیین دقیق مکان دستگاه شما در صورت گم شدن معرفی کرد.

Bluetooth turn on automatically

با این حال، این عملکرد به شما نیاز دارد که بلوتوث را روشن کنید. اگر به یاد دارید که بلوتوث را قبل از گم کردن دستگاه خود خاموش کرده اید، لازم نیست نگران باشید زیرا به طور خودکار روشن می شود.

25. Color Contrast Levels

Contrast

Android 15 Beta 3 یک ویژگی جدید تنظیم کنتراست را اضافه کرد که دارای سه سطح پیش‌فرض، متوسط ​​و زیاد است. این کاملاً توضیحی است و باید به افراد کمک کند تا UI و عناصر را بهتر ببینند.

26. تایم اوت تطبیقی

Timeout تطبیقی ​​در تنظیمات Screen Timeout باید به دستگاه Android شما کمک کند تا صفحه نمایش خود را زودتر خاموش کند. این کار با استفاده از حسگر مجاورت در دستگاه شما انجام می شود، بنابراین اگر به طور تصادفی دستگاه را در حالی که صفحه نمایش آن روشن است به جیب خود بکشید، اندروید زمان وقفه را کوتاه می کند. در حال حاضر، این ویژگی فقط در سری پیکسل 8 موجود است.

Adaptive timeout

از آنجایی که هر دستگاه اندرویدی مدرن دارای حسگر مجاورت است، انتظار داریم این ویژگی در آینده برای دستگاه‌های اندرویدی بیشتری نیز عرضه شود.

27. Better Factory Reset Protection

Erase all data

Android 15 حفاظت بازنشانی کارخانه‌ای بهبود یافته را ارائه می‌کند که در صورت سرقت از دستگاه Android شما در برابر دزدان محافظت می‌کند. با این به‌روزرسانی، سارقان قبلاً می‌توانستند فرآیند راه‌اندازی اندروید را پس از بازنشانی کارخانه‌ای سخت دور بزنند، اما دیگر نه، زیرا دستگاه از شما می‌خواهد به همان حساب Google وارد شوید که هنگام بازنشانی تلفن خود داشتید.

28. Revamped Settings App

Revamped Settings app

برنامه تنظیمات در حال بهبودی بسیار مورد نیاز است و کمی بیشتر بخش‌بندی شده است. برنامه جدید باعث می‌شود Google در بالای صفحه ظاهر شود و پس از آن تنظیمات شبکه‌های بی‌سیم و دستگاه‌ها، برنامه‌ها، صداها و سبک‌ها، اجزای سیستم و ایمنی و امنیت قرار دارند.

29. Better Quick Settings Layout in Landscape

new Landscape quick settings

طرح تنظیمات سریع در حالت افقی اکنون بهینه شده است تا کاشی ها و اعلان ها را در کنار هم نشان دهد. پیش از این، کاشی‌ها و اعلان‌ها پیوسته بودند و کاربر را ملزم می‌کرد که برای مشاهده اعلان‌ها به پایین اسکرول کند یا برای استفاده از تنظیمات سریع به بالا حرکت کند. اندروید 15 این مشکل را در پیکسل ها و سایر دستگاه های اندرویدی برطرف می کند.

30. Component Health

Component health

همانطور که از نام آن پیداست، Android اکنون به شما امکان می‌دهد سلامت اجزایی مانند فضای ذخیره‌سازی و باتری را تحت فعالیت Device Diagnostics بررسی کنید. علاوه بر این، گزینه‌هایی برای تست نمایشگر و پاسخ‌دهی لمسی آن دارد که می‌تواند هنگام خرید یک دستگاه کارکرده یا بازسازی‌شده مفید باشد.

31. Lockscreen Widgets

Andoid 15 QPR 1 Beta Lockscreen widgets

ویجت های صفحه قفل در به روز رسانی اندروید 15 QPR1 بتا به تبلت پیکسل اضافه شدند. به زودی می‌توانید ویجت‌هایی را به صفحه قفل تبلت‌ها اضافه کنید، اما مطمئن نیستیم که این ابزارک به گوشی‌های هوشمند نیز گسترش یابد.

منبع

Rate this post