گوگل چگونه محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهد؟

گوگل چگونه محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهد؟

احتمالا یکی از سوالاتی که هنگام بهینه سازی سایت از خود پرسیده‌اید این است که گوگل چگونه محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهد؟ و چگونه می‌توانیم این صفحات را شناسایی کنیم؟
برای تأیید این موضوع، فهرستی طولانی از معیارهای مختلف را می‌توان در نظر گرفت. جزئیاتی مانند رفتار کاربر، سرعت بارگذاری صفحه یا اشتباهات املایی؛ اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که گوگل معمولاً به طور رسمی در مورد بنچمارک‌ها و به روز رسانی‌های خود صحبت نمی‌کند و بسیاری از الگوریتم‌های گوگل همچنان مرموز هستند.
از این نظر، آنچه کارشناسان ارائه می‌دهند، نتیجه کسب و کار و نتیجه آزمایش‌های فراوان آن‌هاست. طبق آمار گوگل، روزانه میلیون‌ها مقاله جدید در وب سایت‌ها و وبلاگ ها منتشر می‌شود که بخش مهمی از آن‌ها با هدف اول بودن منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد گوگل با وجود اینکه یک ماشین برنامه نویسی است، در اکثر موارد توانایی زیادی در انجام این کار دارد. خوب باش. باکیفیت محتوای منتشر شده قابل تشخیص است.
البته باید توجه داشته باشید که رفتار گوگل در قبال محتوای انگلیسی کمی با محتوای فارسی متفاوت است (محتوای انگلیسی برای گوگل راحت‌تر تشخیص و درک می‌کند) اما سوال مهم این است که آیا گوگل از ربات‌های خزنده خود برای سنجش کیفیت محتوا استفاده می‌کند. چگونه آن را اندازه گیری کنیم؟

گوگل و روانشناسی رفتار کاربران!

بهتر است بدانید که گوگل به طرز جالبی رفتار کاربران و میزان رضایت آن‌ها را از محتوای وب سایت ردیابی می‌کند. هنگام جستجوی عبارات مختلف در گوگل، کاربران با صفحاتی با لینک‌های متفاوت مواجه می‌شوند و معمولا روی یکی از لینک‌های بالای صفحه اول نتایج جستجو کلیک می‌کنند.
در این میان برخی از کاربران برای مدت طولانی در صفحه می‌مانند و برخی دیگر صفحه را ترک کرده و به صفحه جستجوی گوگل باز می‌گردند. سپس بدون کلیک بر روی لینک نتایج قبلی، عبارتی کاملا متفاوت را جستجو می‌کنند و به وب سایتی با موضوع متفاوت می‌روند. در هر دو مورد از نظر گوگل این رفتار به این معنی است که صفحه اول به طور کامل به سوال جستجوگر پاسخ داده و مشکل او را حل کرده است.
از سوی دیگر، بیایید تصور کنیم که کاربر با کلیک بر روی یکی از نتایج جستجو وارد یک وب سایت می‌شود و بلافاصله از صفحه خارج می‌شود و روی لینک دیگری در نتایج کلیک می‌کند. این رفتار به گوگل می‌گوید که صفحه اول نمی‌تواند به خوبی به سوال کاربر پاسخ دهد. اگر این رویداد چندین بار در یک صفحه اتفاق بیفتد، Google نحوه نمایش صفحه را تجدید نظر می‌کند و صفحه را به پایین منتقل می‌کند و به جای آن پیوند دیگری را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

چه معیارهایی کیفیت را برای گوگل معنا می‌کند؟

چه معیارهایی کیفیت را برای گوگل معنا می‌کند؟

چه معیارهایی کیفیت را برای گوگل معنا می‌کند؟

در ابتدا شاید بپرسید موتور جستجو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ گوگل یک موتور جستجو (مرورگر) است که مسئولیت پیدا کردن بهترین صفحات را برعهده دارد. فرض کنید بدون اینکه از موتور جستجو استفاده کنید، در حال جستجوی یک عبارت هستید. در اینجا هر سایتی برای شما نمایش داده می‌شود که وقتی صفحات را باز می‌کنید محتوا باب میل شما نیست. حتی ممکن است در حالی که شما عبارت «سایت افزایش کیفیت عکس رایگان» را جستجو کرده‌اید، یک صفحه با موضوع «افزایش کیفیت ویدئو» برایتان نمایش داده شود.

در واقع موتور جستجو به دنبال کمک به کاربران است تا صفحاتی متناسب با نیازهای خود را در کمتر از 5 ثانیه پیدا کنند. Google به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا شناخته شده است که سال 1998 تاکنون فعالیت دارد.

این مرورگر حالا بیش از یک دهه قبل هوشمند عمل می‌کند و ربات‌هایی دارد که به سرعت محتوای بی‌کیفیت را تشخیص می‌دهند. اما از نظر گوگل چه محتواهایی بی‌کیفیت است؟ در زیر به تمامی این موارد که می‌تواند در تولید محتوای جذاب و باکیفیت راهنمای شما باشد، اشاره شده است.

تشخیص محتوای کپی شده در سایت

اولین معیار گوگل برای تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بی‌کیفیت، توجه به منحصر به فرد بودن است. اگر محتوای شما از سایت دیگری دانلود شود، ربات‌های هوشمند گوگل به زودی متوجه آن خواهند شد. آن‌ها محتوای کپی شده را کشف کردند.
جالب است بدانید که گوگل حتی تصاویر و ویدئوهای کپی شده را بر اساس رنگ تصاویر و حرکت اجسام (در ویدئو) تشخیص می‌دهد. این مرورگر اکنون به اندازه کافی قدرتمند است تا وب سایت‌هایی را که سعی در ایجاد محتوای منحصر به فرد ایجاد می‌کنند و از کپی کردن محتوای آن‌ها توسط سایر وب سایت‌ها جلوگیری می‌کند، تشخیص دهد.
با استفاده از ابزارهایی مانند Duplichecker، Siteliner، PlagSpotter، Copyscape یا Smallseotools به راحتی می‌توانید محتوای منحصر به فرد را از محتوای تکراری تشخیص دهید.
الگوریتم پاندا گوگل مسئول تشخیص محتوای تکراری است. سایت شما برای محتوای تکراری جریمه نمی‌شود، اما تقریبا هیچ شانسی برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو نخواهید داشت.

حتما بخونیا :)  تولید محتوا یا Content Creation چیست؟

محتوای وب سایت منحصر به فرد ایجاد کنید

جالب است بدانید که گوگل در واقع متوجه می‌شود که شما چند بار یک مطلب را در سایت منتشر کرده اید. در این موارد محتوای تکراری در سایت ظاهر می‌شد. طبق قوانین گوگل (و سایر مرورگرها) نباید محتوای یکسانی را در چندین صفحه از یک دامنه (سایت) بنویسید.
ممکن است به خودتان بگویید که همه کاربران صفحه خاصی را نمی‌بینند. بنابراین من همان محتوا را در ۴ یا ۵ صفحه قرار دادم تا کسانی که از آن ۴ یا ۵ صفحه مختلف بازدید می‌کنند، محتوای مورد نظر من را ببینند.
با این حال، این یک اشتباه ساده است که برخی از مدیران سایت مرتکب می‌شوند. در واقع، برای گوگل بسیار دشوار است که به صورت الگوریتمی بفهمد که پرس و جو متعلق به کدام صفحه است.

پس برای تولید محتوا استراتژی تهیه کنید و هر صفحه را به یک کوئری و موضوع اختصاص دهید.

معیارهای جالب‌تر برای تعیین کیفیت محتوا

سرعت بارگذاری

کندی بارگذاری صفحات نیز بر رتبه‌بندی محتوای بی‌کیفیت تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که کاربران اینترنت زیاد صبور نیستند، گوگل سرعت لود کامل صفحات با تمامی تصاویر و گرافیک‌ها را معیار مهمی در تعیین کیفیت محتوا می‌داند. علاوه بر دسترسی سریع، ریسپانسیو بودن صفحات سایت (تطبیق صحیح صفحات بدون گیج شدن فونت و گرافیک با دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ) نیز به عنوان راهی برای شناسایی محتوای با کیفیت توصیه می‌شود.

اشتباهات املایی

ممکن است تعجب کنید که Google به سطحی از توسعه رسیده است که اشتباهات املایی را شناسایی کرده و از نتایج برای رتبه‌بندی محتوای بی‌کیفیت استفاده می‌کند. با این حال، پس از تست، به احتمال زیاد می‌توان گفت که الگوریتم گوگل حداقل در برخی از زبان‌های پرکاربرد مانند انگلیسی، اشتباهات املایی و گرامری را به خوبی درک می‌کند و صفحات دارای خطا را از نتایج حذف یا ارسال می‌کند. برای درجات پایین‌تر
برای درک بهتر این مشکل، به سادگی اشتباهات املایی و گرامری را به یکی از صفحات باکیفیت و باکیفیت خود (ترجیحا به زبان انگلیسی) اضافه کنید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که صفحه مورد نظر رتبه و بازدید قبلی را ندارد. البته ما چنین آزمون و خطایی را توصیه نمی‌کنیم! همچنین همانطور که گفته شد برای محتوای انگلیسی بسیار دقیق است و همچنان برای محتوای فارسی کاستی‌هایی دارد.

از تگ Alt برای محتوای تصویر استفاده کنید

تصاویر یکی از راه‌های افزایش جذابیت، خوانایی و سرعت محتوای متنی هستند و مورد توجه کاربران اینترنتی و موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. اما استفاده از تصاویر برای گوگل کافی نیست و این موتور جستجو نیز بر استفاده از تگ‌های Alt برای تصاویر تاکید دارد.
تگ Alt در واقع شرح موضوعی است که از تصویر وارد می‌شود و در صورت لود نشدن آن به جای متن نمایش داده می‌شود. همچنین مرورگرهایی که قابلیت خواندن متن برای نابینایان را دارند نیز می‌توانند با خواندن این تگ معنای تصاویر را به این دسته از کاربران وب منتقل کنند.
با این حال، به یاد داشته باشید که تگ Alt خود را به ۱۲۵ کاراکتر محدود کنید و هر زمان که ممکن است از کلمات کلیدی استفاده کنید تا شانس بیشتری برای رتبه بالاتر در نتایج تصاویر گوگل داشته باشید. به گفته برخی کارشناسان، عدم استفاده از این برچسب به معنای محتوای بی‌کیفیت است زیرا تصاویر دارای توضیحات کافی برای خزنده‌های گوگل نیستند.

link به منابع خارجی

link به منابع خارجی

link به منابع خارجی

اگر سایت وردپرسی دارید و افزونه Yoast SEO را روی آن نصب کرده اید، قسمت SEO Analytics در هنگام انتشار محتوا، شما را از لینک دادن به سایت‌های خارجی مطلع می‌کند. در واقع با لینک دادن به سایت‌های دیگر (ترجیحا فقط یک سایت)، به گوگل می‌گویید که از اطلاعات و داده‌های سایت درست استفاده کرده‌اید یا اینکه محتوای شما به محتوای آن سایت مرتبط است. بنابراین شما به گوگل کمک زیادی می‌کنید تا محتوا را درک کند. اکنون، هرچه صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید معتبرتر باشد، آن محتوا تاثیر و کیفیت بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال، برخی از وب مسترهای حرفه‌ای به سایت‌های آمازون، ویکی پدیا و غیره لینک می‌دهند.

میزان آمار بازدید از سایت

وقتی آمار ترافیک یک سایت بالا می‌رود، گوگل به طور خودکار به این نتیجه می‌رسد که محتوا برای کاربران بسیار مهم است. به همین دلیل است که برخی از سایت‌ها برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان، لینک صفحات سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند.
به عنوان مثال وقتی تگ عنوان محتوا جذاب باشد، کاربران بیشتری روی آن کلیک می‌کنند و این باعث می‌شود گوگل محتوا را با کیفیت بالا تشخیص دهد.

5/5 - (3 امتیاز)